måndag 23 september 2013

Världens bästa bröd

Jag är inte någon vidare brödätare, men till soppa vill jag gärna ha bröd och att testa olika glutenfria varianter tycker jag är roligt, dels för att jag slipper att bråka med jäst (eftersom jag och jäst inte är de bästa av vänner) och dels för att min sambos lillasyster är glutenintolerant och därför är det bra att ha lite recept på lager som jag vet är bra och goda. Dessa går fort att baka, själva ihoprörandet av degen tar kanske 5 minuter, den totala tiden med gräddning tar väl ungefär 30-35 minuter.

6 st bröd

2 ägg
50g smör (rumstempererat)
2dl yoghurt (jag använde rysk yoghurt 17%)
0,75tsk salt
2tsk bakpulver
2dl mandelmjöl
1dl pofiber
2msk fiberhusk
ca ½ dl riven ost (+ ca ½ dl riven ost till pynt)

Vispa ihop ägg, smör yoghurt, salt och bakpulver. Häll i och blanda samman med resten av ingredienserna. 
Låt stå i 5-10 minuter så att allt får svälla.
Rulla 6 stycken bollar. Lägg dem på ugnsplåten strö över riven ost. 
Grädda i 175 grader i ca 15-20 minuter, till dess att bullarna är fina helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar