onsdag 11 december 2013

Chokladtårta med choklad och lite hallon

Eftersom jag fyllde år i helgen så bakade jag en tårta att bjuda mina vänner på.
Vi var runt 25 personer som åt av tårtan och jag har ännu en del kvar av den, den är verkligen mättande och det behöves inte en jättestor bit för att bli nöjd på choklad ett tag, jag serverade den med vispad grädde till, jag har lite svårt att hantera så mycket choklad på en gång utan mjölkprodukter till :)

I grunden har jag ett Sachertårterecept, men jag hoppar över aprikosen och har hallon istället och sedan har jag en chokladtryffel som jag bestryker tårtan och dekorerar med, sedan är den dekorerad med smält vit choklad och frusna hallon.

Sachertårta:
150 gram fin mörk choklad (gärna fairtrade)
50 gram ekologiskt smör
4 ekologiska ägg
2 dl ekologiskt socker
2 krm vamiljpulver
1 krm salt
1.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl frusna hallon

Hacka chokladen grovt och smält den tillsammans med smöret i ett vattenbad.
Vispa äggen, sockret, vaniljpulvret och salt pösigt blanda i mjöl, bakpulver och den smälta chokladblandingen i smeten och rör till en jämn smet.
Ta nu din i tv-kocksanda redan förberedda springform på 1.5 liter, den är alltså förberedd med att den är smörad och bröad och häll i smeten i denna.
Nu ska du grädda kakan nedre delen av ugnen, 175 grader i ca 30-45 minuter, provstick kakan och se att den är torr. Låt kakan stå i formen och svalna i några minuter innan dess att du stjälper upp den för att dela den.
Under tiden kan du tina hallonen i ett litet vattenbad, gärna tillsammans med lite vatten.
När kakan svalnat så pass att den är delbar så dela den på mitten och i med hallonen och sedan på med toppen igen.

Ställ undan och gör en tryffel.

Chokladtryffel:
450 gram fin mörk choklad
3 dl vispgrädde

grovhacka chokladen och koka upp grädden, sänk värmen till lägsta på kastrullen med grädden och smält chokladen i grädden. Låt tryffeln svalna och därmed också stelna till en konsistens som fungerar bra att bestryka tårtan med, det tar ca 1 h i kyl beroende på temperatur i kyl och temperatur på chokladen.
Låt resten av tryffeln svalna en stund till så att den är rätt hård och går att spritsa, jag brukar fylla en spritspåse och slänga in i frysen om jag har bråttom, då får den en lagom konsistens fort.

Det är mycket tryffel och det kan bli så att du får en del över. Denna kan du då bara rulla till kulor och sedan rulla i kakao så har du lite chokladtryfflar som är perfekt att ta till kaffet eller bara ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar