måndag 23 december 2013

Messmörskola



Så.. Jag var i bakartagen häromdagen ovh ville försöka få till en messmörsfudge. Eftersom det inte finns några recept på något sådant (efter intensivt googlande) så insåg jag att jag fick försöka komma på ett eget helt enkelt!

Slutresultatet blev inte som jag hade tänkt mig alls, men det blev en fantastisk messmörskola istället!
Har nog aldrig varit så stolt över ett recept som detta, även om det inte blev som det skulle..


Ingderienser:
1.5 dl strösocker
1.5 dl sirap

1.5 dl vispgrädde
1.5 dl messmör
50 g smör
1 krm vaniljpulver

Blanda ner allt utom smör och vaniljpulver i en kastrull, koka upp och låt det koka till 127-130 grader (eller tills det klarar kulprovet om man inte har en termometer). Dra av från plattan och tillsätt smör och vaniljpulver. Blanda noga och häll ner i en form för att stelna (jag tog en brödform men går säkert bra på vanlig plåt också).

Ät och njut! Är nog bland det godaste jag ätit i hela mitt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar