tisdag 26 november 2013

Spenatsås



Det här är nog utan överdrift en av mina fem favoriträtter någonsin. Det är superenkelt att göra och så gott att man inte vet var man ska ta vägen. Tror vi äter det här kanske 3 gånger i månaden faktiskt..

Det här är egentligen min mammas hopkok från början, men när jag bad om receptet första gången sa hon bara "äh, det är spenat, creme fraiche eller grädde, ost och kryddor - jag vet väl inte hur mycket av varje!"
Så jag har försökt sammanställa något sorts recept utifrån mitt tillvägagångssätt.


Ingredienser (ger ca 4 portioner):
600 g fryst spenat (man kan absolut använda färsk också om man har det)
4 dl creme fraiche (här kan man INTE använda lättvarianter för då blir den hemskt blöt och trist)
2 dl riven Grana Padano eller Parmesan
2 vitlöksklyftor
Lite sambal oelek eller cayenne (bara lite, det ska inte bli starkt)
Salt
Peppar
1-2 paket bacon (valfritt)

Tina spenaten i en kastrull, tillsätt allt utom osten och låt det bli varmt och bubbla lite.
När det är varmt, stäng av plattan och tillsätt osten så att den smälter (det ska inte koka/bubbla när man tillsätter osten för då kan det skära sig har jag hört..) Stek baconet och använd som topping.


Som tillbehör använder vi alltid ris eller matvete, min mamma däremot använder uteslutande pasta till. Det är helt enkelt en smaksak. Serveras med fördel tillsammans med färska tomater och knaperstekt bacon (vårt bacon var slut inför dagens matlagning så min sambo blev alldeles darrig och ledsen på rösten.. Men så kan det vara ibland!)

2 kommentarer:

  1. Det låter underbart gott! Tyvärr är jag den enda spenatälskaren i familjen, men detta måste ju testas ändå, de andra får säga vad de vill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja klart du ska testa! Jag tänker mig att man säkert kan laga det av typ mixad broccoli också till exempel (om nu det går hem bättre). Men faktiskt. Min sambo gillar inte spenat direkt men han älskar det här!

      Radera