söndag 3 november 2013

Fiskburgare

Förra helgen var det fiskburgare som det bjöds på , tillsammans med mitt bröd och avokadoröra och det var så gott att jag typ grät.
Jag har också tänkt att bygga ihop köttkvarnen och använda denna till att göra själva färsen men det ville visst inte kvarnen vara med på och jag fick inte ihop den alls? Så jag gick ner i källaren och letade reda på min lilla matberedare istället så fick den hjälpa till istället

Men ja, det blev rätt många burgare, typ 8 stycken och de är rätt rejäla och det räcker absolut med en per person.

750 gram blandad benfri fisk (jag använde 50% lax och 50% torsk)
2 ägg
2 dl crème fraiche
2 msk fiberhusk
2 tsk sambal olek
goda kryddor, jag använde chili, peppar och paprika

Blanda crème fraiche,  fiberhusk och kryddorna och låt detta stå och svälla under tiden du gör färsen.
Med matberedare och kniven hackar du fisken till en färs, blanda denna med crème fraichebladningen och äggen. Blanda väl.

Dela smeten i 8 och forma till bollar i händerna och platta ut innan dess att du lägger ner dem i pannan. Tips är att ha blöta händer när du håller på med smeten, annars kommer det att fastna jättemycket på händerna.

Stek på medelvärme ca 3-4 minuter på var sida till dess att de fått fin färg och är genomstekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar