måndag 18 november 2013

Ostfylld skinkschnitzel

Efter mina fem månader i Österrike har jag faktiskt saknat en riktigt god schnitzel. Nu i dagarna är det faktiskt 4 år sedan jag åkte och mina barn jag var au-pair till är stora barn nu!
Men jag har i alla fall testat att laga min egen skinkschnitzel och på grund av att ost är gott hade jag självklart ost i schnitzeln också!




Ostfylld skinkschnitzel med potatis
4 portioner

4 skinkschnitzlar
4 skivor skinka, rökt
8 skivor ost
1 ägg
4 msk vetemjöl
4 msk ströbröd
16 potatisar
2 msk olivolja
svartpeppar
salt
smör
(flingsalt)

Sätt ugnen på 175 grader.
Tvätta potatisen och klyfta denna, lägg i en ugnsfast form som rymmer potatisen och ringla över oljan, krydda med peppar och ev flingsalt.
Stek potatisen i nedre delen av ugnen till dess att de är mjuka och har fin färg, ca 45 minuter.

Nu till huvudsaken, schnitzeln!
Banka ut köttbitarna med hjälp av exempelvis handen, ju tunnare desto bättre men bra om de håller ihop.
Nu kan du göra ett val, antingen viker du dem dubbla och fyller dem, eller så använder du en köttbit som botten och en som lock, jag gjorde enligt alternativ nummer två eftersom jag tycker att det är enklare än nummer ett, men det är ju en smaksak och jag kommer beskriva alternativ nummer två.

*Ta en skiva med kött och lägg på ett lager med ost, vik skinkbitarna så de passar bra till köttbiten (jag vek mina två gånger på mitten) och avsluta med ännu ett lager ost. Lägg nu på den andra biten med kött, upprepa en gång till från *.

Vänd nu schnitzlarna i vetemjöl och lägg undan och låt torka lite medan du vispar upp lite ägg. Vänd nu schnitzlarna i ägg och sedan direkt i ströbröd.
Stek sedan dessa godingar i mycket smör på medeltemperatur, ca 3-4 minuter per sida.
Tips är ju att använda tandpetare eller liknande att hålla ihop schnitzlarna med, annars kommer de troligtvis (det gjord de för mig) att glida isär så fort osten smälter och då har du ost och skinka i hela stekpannan, vilket inte nödvändigtvis är ont men det är rätt fult.

Servera med sallad och ev. citron.

VARFÖR INGEN SÅS?!
Bra fråga, men schnitzel ska vara så saftig i sig själv att ingen sås behövs!
Men vill du ändå ha något som är kladdigt tycker jag att du ska göra en liten gurksallad med yoghurt.
½ gurka
1 dl turkisk yoghurt
salt
kryddor

riv gurkan, salta denna och låt dra i ca 5 minuter, krama ur vattnet ur gurkan och lägg i en annan bunke, tillsammans med yoghurten, blanda ihop och krydda efter eget huvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar