fredag 15 november 2013

Kalljästa ostfrallor



Ja, hej och hå igen.
Jag blev så taggad på matlagning och bakning så jag var tvungen att improvisera ihop lite frukostbröd på kvällskvisten! Dessa frallor ska jäsa under natten så är de perfekta att slänga in i ugnen på morgonen till frukost.

Ingredienser (ger 8 frallor):

12,5 g färsk jäst (1/4 tärning)
25 g smör
2 dl mjölk
2 dl vatten
1 ½ tsk salt
11-12 dl vetemjöl
1 äggula
2 msk vatten (att blanda med ägget)
2 dl ost, gärna stark! (Jag valde långlagrad prästost)

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, blanda i vatten och mjölk och värm till 37 grader. Häll vätskan över jästen och lös upp, tillsätt saltet. Tillsätt mjölet lite i taget (jag använde 11 ½ dl).
Degen ska inte vara torr, utan den ska kännas fuktig, på gränsen till kladdig skulle jag säga.. Men man ska samtidigt inte fastna med fingrarna.

När det kommer till deg är det viktigt att knåda ORDENTLIGT! Spelar ingen roll om man kör med elvisp och degkrokar eller för hand, men knåda en bra stund. Jag stod nog i en kvart med min deg.
Man kan göra ett litet test och se om degen är bra knådad: ta tag i båda ändarna och draaaaa! Inte för hårt och snabbt, men dra ut den. Degen ska vara elastisk och inte bara gå av direkt.

När degen är färdigknådad delar man upp den i 8 lika stora delar och rullar dem till små fina bollar.
Lägg bollarna på en plåt och låt jäsa under gladpack under natten på ett svalt ställe (kylskåp, sval eller annan likvärdig plats).

Jag gjorde alltså min deg på kvällen, och morgonen efter var det dags att grädda!
Plocka fram plåten, blanda en äggula med 2 msk vatten och pensla bullarna. Toppa med ost och in i ugnen, 200 grader i 15-20 minuter.


Så här såg mina bröd före och efter jäsning (övre raden är efter så klart, kan för mitt liv inte rotera bilden!) Så ni behöver inte vara oroliga att det kommer bli pyttesmå bröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar