måndag 10 februari 2014

Groddar

Det bästa jag köpt är en groddlåda , verkligen det bästa någonsin, när jag var liten hade vår familj en som såg exakt likadan ut, det måste ju tyda på att det är ett vinnande koncept med groddlåda i det formatet.

Jag groddar mestadels alfa alfa men jag har även groddat både ärter och bönor och det blir (nästan) alltid bra, det gäller ju bara att komma ihåg att skölja morgon och kväll och med tanke på min förvirring på morgonen är det lätt hänt att jag glömmer bort det.
Men det är roligt att alltid ha färska grönsaker hemma som jag dessutom vet var de kommer ifrån. I sommar tänkte jag försöka odla lite ärter och bönor att torka för att kunna grodda senare.

Men alfa alfa tar ungefär 3-4 dagar för att bli färdiga, jag funderar på att köpa fler våningar eftersom två våningar oftast bara räcker i 2 dagar för två personer och då blir det någon dag utan groddar och groddar jag exempelvis bönor eller ärter tar det ju ännu längre tid, men de brukar ofta räcka lite längre eftersom jag då inte äter lika mycket.


Böngroddar är favoriten just nu, dessutom i en skål av bästa Maria Carlander

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar