torsdag 27 mars 2014

Ris och skinkgratäng



Alltså. Jag vet inte hur jag ska få den här rätten att varken LÅTA god eller SE god ut på bild.
Det ser mest lite geggigt ut, och låter väl sådär lagom torftigt och tråkigt.. Men det är så fruktansvärt gott! Jag hoppas ni kan lita på mina ord och ge det ett försök.

Ingredienser:
4 portioner kokt ris
400 g rökt skinka (jag gör med smörgåsmat men skinka i bit går också bra)
2 burkar ananasringar (ja tänk! BURKANANAS! Men sanningen att säga blir det inte lika gott med färsk i just den här rätten, men man gör så klart som man vill)
4 dl creme fraiche
1 ½ dl chilisås (den där som är ungefär som ketchup fast chilisås)
1 vitlöksklyfta
3 dl riven ost (jag föredrar långlagrade ostar men det är valfritt det också)
+ salt och peppar

Koka ris och häll ner i botten på en ugnsform, lägg ananasringarna ovanpå. Hacka skinkan och blanda med resterande ingredienser i en skål. Häll blandningen över ris/ananasen och gratinera i ugnen, 200 grader i ca 20 minuter. Serveras med fördel med färska tomater!

Jag hoppas verkligen att den här rätten kan få en chans, jag kommer på mig själv att dreggla lite när jag tänker på den här ibland..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar