tisdag 29 oktober 2013

Hamburgerbröd

I helgen åt vi kanske de godaste fiskburgarna jag någonsin gjort (recept på det kommer senare) och jag fick för mig att jag skulle baka bröd till dessa, jag som hatar att baka med jäst... Men sagt och gjort det blev bröd och kommentarerna jag fick när det var dags att äta var "haha, du bakade alltså inte", vilket jag svarade "..." på och blev sur. För nej, jag ser det inte som en komplimang när något ser fabrikstillverkat ut.
Men de blev goda, om än lite stora och det är lagom mycket arbete för ett gott bröd.

6 bröd (men går med fördel att göra dessa som 8 istället eftersom de som sagt blev rätt stora)
½ pkt jäst (à 50 g)
25 g smör
2½ dl mjölk
½ tsk salt
½ tsk socker
ca 6 dl vetemjöl
1 ägg
sesamfrön

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och rör om. Värm kalaset till 37 grader. Tillsätt en del av vätskan i bunken med jäst och rör om till dess att jästen löst sig och i med resten.
Tillsätt salt, socker och nästan allt mjöl. Du ska ha så pass mycket mjöl att den inte kladdar fast men degen ska heller inte vara hård och tråkig.
Arbeta degen i maskin eller för hand, jag knådade min för hand i max 10 minuter men degen mår nog inte dåligt att arbetas lite mer.

Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk (ca 40 minuter)

Stjälp upp degen på bakbord (dvs bordet/bänken där du bakar) och knåda lite med resten av mjölet.
Dela degen i 6(8) delar och rulla dessa till bollar. Lägg på en plåt du klätt med bakplåtspapper och tryck till de där dumma bollarna så att de blir platta!
Starta ugnen och den ska upp till 225 grader och medan den värms kan bullarna med fördel jäsa under en bakduk i ca 20 minuter.

Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över en lagom mängd med sesamfrön.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter, alltså till de är genomgräddade och har en fin färg.
Låt svalna på galler.

Dela, lägg i vad du vill ha i bröden och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar