fredag 4 oktober 2013

Höstgryta


När det är höst vill jag ha grytor, gärna grytor med pumpa och annat gott i och till grytorna vill jag gärna ha vinbärsgelé och nu när vi har bärbuskar till döden (jag har plockat ungefär 20 liter i år och då plockade jag bara ungefär 1/4 av det jag kunde ha plockat) har jag också kokat egen svartvinbärsgelé!
Det bästa med grytor är att det går rätt snabbt, alltså att stoppa ner allt i grytan och sedan blir den ju bara bättre ju längre den får koka och du vill ju minst koka grytan i 1 timme eller så och som allra bäst blir grytan om du gör den dagen innan du ska äta den.

8 portioner höstig köttgryta
1 kg älgkött (jag har ingen aning om vad jag använde men något som passar bra till gryta i alla fall)
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
köttfond
3 lagerblad
1 msk kryddpeppar
4 morötter
1 butternutpumpa
2 dl grädde
3 msk vetemjöl
salt
peppar

Skär köttet i bitar, skala lökarna (både vitlöken och den gula) och skär den gula i klyftor och skiva vitlöken. Fräs löken tillsammans med lite kokosolja eller smör i en gryta, i med köttet och bryn det. Tillsätt lagerblad, kryddpeppar, köttfond och vatten (vattnet ska rätt precis täcka köttet), låt nu koka i minst en timma.
Under tiden det håller på att koka kan du skala pumpan och morötterna, skiva morötterna till morotspengar och tärna pumpan i snygga tärningar (ungefär 1x1 cm, men lite större gör inte ont), när köttet kokat klart hivar du i morötter och pumpa och låt koka i ca 15 minuter (till dess att grönsakerna känns mjuka).
Nu ska det redas! Rör ner vetemjöl som är utblandat i lite vatten, se till att det inte blir klumpar, mest för att det inte är så trevligt, och sedan i med grädde och låt koka i ungefär 5 minuter till, smaka av och krydda mer om det behövs!
Servera med rå blomkål, kokt potatis och svartvinbärsgelé!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar