söndag 12 januari 2014

Egna vita bönor i tomatsås

Jag är förtjust i vita bönor, jag gillar ju baljväxter överlag och just vita bönor är nog en favorit.
Jag gjorde ett riktigt storkok, tänkte frysa in i portionsförpackningar för att kunna ta fram när jag ska använda dem! Anledningen till att jag använder senap i receptet är för att senap är gott och tillsammans med tomater och vita bönor är det perfekt!
Det tar två dagar att göra men det är rätt liten arbetsinsats.



dag 1
500 gram torkade små vita bönor
vatten

dag 2
2 gula lökar
4 klyftor vitlök
3 msk olivolja
1000 gram krossade tomater
½ dl tomatpuré
4 msk senap
1 dl muscovadosocker
1 dl mörk sirap
salt och peppar

dag 1
lägg de torkade bönorna i blöt, lägg i rikligt med vatten och låt ligga över natten, MINST 8 timmar.

dag 2
häll av vattnet från bönorna och lägg bönorna i nytt vatten att koka i, det ska vara ungefär 1/3 bönor 2/3 vatten. Ta ½ tsk salt för varje 5 dl vatten och koka upp, låt koka på medelhög värme under lock i ca 30 minuter.
Kolla så att bönorna är mjuka, är de inte mjuka så låter du dem koka en stund till.
Låt sedan bönorna svalna lite i vattnet de är kokade i, det är för att undvika att de spricker.

hacka lök och vitlök, stek dessa mjuka i oljan.
Blanda i resterande ingredienserna med löken och låt koka upp, låt puttra en stund, ca 15 minuter och se till att sockret löst sig ordentligt.
Smaka av med salt och peppar och låt svalna lite.

Häll av vattnet från de nu svalare bönorna och häll i dessa i en bunke, för mig fungerade en bunke som rymde 3 liter perfekt, och häll över tomatsåsen.
Blanda allt väl och smaka av, saknas något så krydda mer.

Nu är det bara att äta! Det kan ju också användas i recept där du egentligen ska använda färdiga konserver med vita bönor i tomatsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar