måndag 13 januari 2014

Pulled beef



Långkok har ju blivit mer och mer modernt vilket jag tycker är jättekul! Jag har aldrig gjort varken pulled pork eller pulled beef förut så visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig.. Jag valde i vilket fall som hellst att anända mig av nötkött istället för fläsk eftersom jag inte är jätteförtjust i just fläsk - men jag är säker på att om man föredrar fläskkött kan man byta ut mot motsvarande köttbit!

När det kommer till pulled beef är arbetsinsatsen minimal, men det gäller att ha ordentligt med tid.
Jag valde att använda mig av en lergryta, men har man inte det så finns det säkert något annat man kan ta istället! Typ en vanlig gryta i gjutjärn eller stål. Det viktiga är att man har ett lock.

Ingredienser:

1½ kg fransyska
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
4 msk tomatpuré
1 tsk soja (kinesisk)
2 msk balsamvinäger
½ dl rapsolja
½ dl ketchup
1 tsk salt

Börja med att lägga lergrytan i blöt kanske en timme innan matlagningen. Värm ugnen till 125 grader. Putsa fransyskan om det behövs (man behöver inte ta bort fettet men däremot eventuella senor eller fulbitar). Lägg köttet i grytan, skiva vitlöken och löken och strö ovanpå.
Blanda alla övriga ingredienser och häll över köttet. Har man gjort rätt nu kommer det se ut ungefär så här:


 
Sen är det bara att sätta på locket och slänga in i ugnen. Jag tittade till köttet efter två timmar för att se hur det såg ut eftersom jag var osäker på hur länge en köttbit i den storleken behövde vara inne.
 Men efter två timmar var det långt ifrån klart, så jag gav det två timmar till..

Det visade sig dock att det inte var färdigt då heller, så totalt fick den vara inne i 6 timmar! Det låter kanske mycket, men det var precis lagom. Så jag antar att man kan säga 2 timmar per halvkilo (detta är dock en aning spekulativt).

När köttet då äntligen är färdigt så behöver man bara dra försiktigt med en gaffel så faller det isär. Dra isär hela biten och blanda ihop med safterna i grytan, mums!



Detta kan man servera på flera olika sätt, vi valde att äta det i tacobröd tillsammans med blandade grönsaker och guaccamole eller yoghurt, men tydligen är det väldigt gott att äta som en hamburgare också.. Det ska jag testa nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar