söndag 12 januari 2014

Smulpaj med äpplen

En klassiker som var en av de första sakerna jag bakade var såklart smulpaj, perfekt för barn att baka och givetvis inte så kladdig. Det var en av de saker jag tyckte värst om som barn nämligen, att bli kladdig om händerna.
Det här är en paj med äpplen och kanel, inga specialkryddningar eller något och helt vanligt smul ovanpå, med lite bakpulver i för att det ska bli en sprödare variant.



En paj
3 äpplen, jag använde Pink Lady vilket är ett favoritäpple
3 dl vetemjöl
100 gram smör
2 msk socker
1 tsk bakpulver
kanel

Skala äpplen och skär dem i skivor, lägg i pajformen.
Blanda vetemjöl, socker och bakpulver i en skål, tärna det kylskåpskalla smöret och blanda allt till ett smul, jag brukar blanda till det att jag lätt kan trycka ihop degen till en klump vilken enkel går att dela på.
Strö kanel över dina äpplen, hur mycket beror på hur mycket kanel du vill att din paj ska smaka men jag brukar ta rätt mycket eftersom kanel är en favoritkrydda.
Fördela sedan smulpajssmulet över dina äpplen och in i ugnen på 225 grader, grädda till dess att pajen fått en fin färg, ca 15-20 minuter, du kan även känna så att dina äpplen blivit mjuka.

Ta ut, låt svalna lite och servera med vaniljsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar