tisdag 22 april 2014

Janssons frestelse

Jag är ju som jag tidigare sagt en sucker för julmat och det bästa med påsken är ju att det är nästan samma mat, i alla fall hemma hos mig. Janssons frestelse är en maträtt jag verkligen kan LÄNGTA efter, det är underbart gott och jag gör min dessutom glutenfri. Ströbröd stör bara och jag har aldrig förstått det hela med ströbröd eftersom min mamma aldrig gjort med ströbröd.

4 portioner

4 STORA potatisar
½ gul lök
1 burk ansjovis
2 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175 grader.
Skiva löken tunt och skär potatisen i tunna strimlor.
Varva potatis, lök och ansjovis i en ugnsform och ha potatis botten och överst,
Blanda grädden och ansjovisspadet och häll blandningen i formen.
Krydda med lite salt och en del peppar.

Grädda i mitten av ugnen ca 1-1½ timme.
Om den får lite väl mycket färg täck med aluminiumfolie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar