måndag 14 april 2014

Lasagne med spenat och varmrökt lax



Nu ni. Nu har jag fått till den absolut godaste maträtten jag någonsin gjort! Går runt och tänker på den här ganska ofta numera sen den lagades, längtar redan till nästa gång vi ska äta det. Tyvärr hann jag inte ta en bra bild alls eftersom den åts allt för fort, men det fanns en liiiiten bit kvar när jag väl hittade kameran.

Ingredienser:
ca 12-15 lasagneplattor (jag valde sånadär gröna med spenat i)
400g varmrökt lax
2.5 dl vitt vin (matlagningsvin eller vanligt)
4 dl grädde
3 dl riven ost (gärna stark, vällagrad präst)
50 g färsk spenat
peppar och eventuellt salt (kan bli salt nog med ost och lax!)

Värm ugnen till anvisningarna på lasagnplattspaketet (där står även hur länge den ska vara inne - i alla fall ungefär). Värm vinet tillsammans med grädden tills den börjar bubbla. Ta av från plattan och tillsätt den rivna osten och peppar tills osten smält.

Sen är det dags att bygga själva lasagnen! Jag gjorde på följande vis;
en skopa sås i botten, tre plattor (vilket var så många som rymdes brevid varandra i min form), en näve spenat, en näve lax och sen sås igen. Så varvade jag i ca 5 lager. Så här kan det se ut då:


När man känner sig nöjd med antalet lager så häller man på resterande såsen och ställer in i ugnen. Ca 30-40 minuter på 225 grader skulle min vara inne på men det beror lite på vilka plattor man har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar